week van de ondernemer

Inrichting van de Week van de Ondernemer in de editie van 2017, de pilot in de Jaarbeurs Utrecht

Inrichting van de Week van de Ondernemer in de editie van 2017, de pilot in de Jaarbeurs Utrecht

In opdracht van Synpact Den Bosch (tegenwoordig overgenomen door De Persgroep Nederland), is er een verandertraject ingezet met als insteek een nieuwe opzet voor dit grootschalige evenement. Hierbij moest de ondernemer, waar het uiteindelijk allemaal om te doen is, weer centraal komen te staan. Dit evenement gaat al wat jaren mee, en er zijn dus ook wat ingesleten plekken ontstaan die je zo weer mee neemt naar een volgende editie.

De kern van dit evenement was altijd het hoge niveau van de keynote sprekers, hier kwamen de mensen voor naar de Jaarbeurs in Utrecht. De sponsoren die het evenement financieel mogelijk maakten wilden ook graag hun stand neerzetten, en in de loop der jaren ontstond er naast de keynotes een volledige beurs waar de bezoekers tussen de keynotes in rond konden lopen en informatie kregen van de desbetreffende deelnemers. Op zich prima zou je zeggen…

Maar wil de ondernemer wel een tas met stickers en een folder? De ondernemer komt voor content, om er wijzer van te worden, om andere ondernemers te ontmoeten en, om vragen te kunnen stellen over wat hem of haar dagelijks bezig houdt.

Vragen over financiering, over personeel, technologische ontwikkelingen en marketing. De vraag wierp zich dus op of dit niet op een betere manier kon worden beantwoord dan met een beursplein. Kunnen we rond de keynotes geen ander concept verzinnen dat beter aansluit op deze behoefte?

Hieruit is het concept ‘wereld van de ondernemer’ geboren. Op basis van de 4 grote thema’s zijn er nu 4 area’s bedacht waar relevante partijen in komen te staan (bijvoorbeeld Eneco en Tesla bij Technologie). Aan deze area zit een minitheater vast waar korte breakout sessies en workshops worden gegeven, gehost door deze deelnemers. In plaats van de traditionele vierkante meters wordt er nu dus gedacht in tijdslots. Hierdoor ontstaat er per thema een gerichte invulling van de agenda waar ondernemers zich kunnen inschrijven op workshops die hun op dat moment bezighouden. Experts op het vakgebied zijn één op één aanspreekbaar en je kunt gericht vragen stellen. Aan het einde van de dag zit je dus vol informatie ipv tassen met folders.

Mijn aandeel hierin in de aanloop is de transitie van dit concept en de ontwikkeling van de daarbij behorende indeling van de 4000m2 grote ruimtes. Vervolgens uitwerken van het ontwerp van de inrichting en de realisatie (logistiek, financiën en de producties op locatie).